Zakwaszenie organizmu

Ludzki organizm jest niezwykle skomplikowanym układem, w którym poszczególne procesy toczą się bezustannie i równolegle. Ta biologiczna maszyneria potrzebuje odpowiednich warunków, by działać w pełni sprawnie. Jednym z zagrażających jej zjawisk jest zakwaszenie organizmu, czyli zachwianie równowagi i pH.

Na czym polega zakwaszenie organizmu?

Większość procesów metabolicznych w organizmie zachodzi najlepiej przy pH oscylującym w okolicach 7. Niższe oznacza nadmiar kwasów, z kolei wyższe – nadmierną zasadowość środowiska. Zbyt kwaśne środowisko sprawia, że enzymy nie działają odpowiednio, a rozmaite reakcje chemiczne zachodzą w nieodpowiednim tempie i częstotliwości.

Pamiętajmy, aby w naszej diecie uwzględnić witaminy. Jedna z najważniejszych to witamina C stosowana często na odporność organizmu

Rezultatem może być szereg dolegliwości, które zbiorczo określa się „zakwaszeniem organizmu”. Ich przyczynę najlepiej wykryją podstawowe badania krwi, wykonywane w dowolnym laboratorium. Przeciętną ilość kwasów dostarczanych do organizmu z zewnątrz neutralizują nerki, jednak ich wydajność jest ograniczona. Kiedy podaż kwasów staje się zbyt duża, nerki nie nadążają z przemienianiem ich w nieszkodliwe produkty i wydalaniem z organizmu.

Zły tryb życia

Jak rozpoznać zakwaszenie?

Jako że środowisko pH dotyczy całości organizmu, także jego zachwianie odbija się na wszelkich procesach. Zakwaszenie nie jest bezpośrednią przyczyną chorób, jednak przyspiesza pojawienie się rozwój rozmaitych dolegliwości, takich jak osteoporoza, dna moczanowa, cukrzyca, nadciśnienie czy miażdżyca. Warto zwracać baczną uwagę między innymi na uporczywe, nieustępujące mimo odpowiedniej ilości snu cienie pod oczami i uczucie zmęczenia.

Dieta wspomagająca zakwaszony organizm

Jednymi z najmniej korzystnych dla kondycji organizmu połączeń są połączenia węglowodanów i białek. Warto więc zwracać uwagę na swoje posiłki i unikać nadmiaru mięsa, słodyczy, mącznych produktów. Sposobem na zdrowie jest zdecydowane zwiększenie udziału produktów zasadotwórczych w diecie. Należy jeść znacznie więcej warzyw, owoców w rozmaitych formach – suszonych, gotowanych na parze, surowych.

Soki nie powinny być dosładzane, a proporcje na talerzu powinno się zdecydowanie odwrócić na korzyść sałatki, nie mięsa, makaronu czy ziemniaków. Odpowiednia dieta zapobiega kumulowaniu nadmiaru kwasów w organizmie i jest najlepszą formą profilaktyki. Dbając o nią zawczasu i pracując nad zmianą nawyków na korzystniejsze, nie trzeba później borykać się z zakwaszeniem organizmu.

Agnieszka

Dietetyk.

Zobacz również